A A

Agressieprotocol

Agressief gedrag

Helaas worden wij in ons gezondheidscentrum steeds vaker geconfronteerd met agressie. Het gaat hier om schreeuwen, schelden en beledigen. Voor diegene die deze agressie-uitlatingen moeten incasseren, is dit zeer vervelend en bedreigend.

Hierom hebben wij besloten om te werken met een gele en rode kaartensysteem. Agressie accepteren wij niet. U kunt hieronder onze gedragsnormen terugvinden die wij binnen ons gezondheidscentrum hanteren.

Maatregelen

Dit kan betekenen dat er van de betreffende patiënt excuses verlangd worden of dat er besloten wordt hem of haar niet langer als patiënt te accepteren. Dat laatste gebeurt wanneer iemand steeds opnieuw (binnen 1 jaar) de fout ingaat of als er zeer ernstige bedreigingen plaatsvinden al dan niet met lichamelijk geweld. Wij schromen in dat geval niet ook aangifte bij de politie te doen. Wij hopen natuurlijk dat het zover niet zal komen en wederzijds respectvolle relatie tussen patiënt en hulpverlener achten wij van het grootste belang.

Hoe om  te gaan met meningsverschil?

Wanneer u zich ziek voelt of wanneer iemand die u dierbaar is ziek is, bent u misschien wat ongeduldiger en sneller boos. Dat begrijpen wij heel goed. Wij werken elke dag met en voor zieke mensen. En ook wij zijn mensen en kunnen als hulpverlener ook fouten maken. Als er dingen mislopen of als u het niet eens bent met de aangeboden zorg, dan moet daarover worden gesproken. Dat is in uw belang, maar ook in dat van ons. Wij kunnen ervan leren. Dus wanneer u boos of geïrriteerd bent over iets, vraag dan om een gesprek, even apart en niet aan de balie. Wij zoeken dan samen met u naar oplossingen.

Uitleg kaartensysteem en gevolgen

In onze praktijk wordt de gele en rode kaart gehanteerd bij agressie. De gele kaart geldt als een officiële waarschuwing richting de patiënt. De rode kaart kan direct uitgedeeld worden in zeer ernstige situaties. Doorgaans volgt deze op een gele kaart, die voor een eerder incident was gegeven. Een rode kaart kan betekenen dat wij genoodzaakt zijn om de behandelingsovereenkomst te beëindigen en dat u dus op zoek moet naar een andere huisarts.

Gedragsnormen

  • Ongewenste intimiteiten. We gaan niet akkoord met opmerkingen, gebaren, aanrakingen of pressie van seksuele aard.
  • Discriminatie. Het is verboden om anderen belachelijk te maken, uit te schelden of achter te stellen op grond van afkomst, geloof, geslacht, leeftijd, gedrag, uiterlijk of kleding.
  • Geweld. U mag een ander niet hinderen, intimideren, bedreigen (verbaal of non verbaal), afpersen of mishandelen.
  • Communicatie. Als de medewerker aangeeft het gesprek als onprettig te ervaren, dient hier gehoor aan te worden gegeven (stoppen met schelden, schreeuwen, vloeken e.d.).
  • Wapens. Enige vorm van wapens worden hier in het gezondheidscentrum niet getolereerd. Bij aanwezigheid van wapens wordt de toegang tot het gezondheidscentrum geweigerd en zijn wij genoodzaakt de politie hierover te informeren.
  • Diefstal en vandalisme. Bij diefstal of vandalisme doen wij aangifte bij de politie. De kosten verhalen wij op de dader.
  • Alcohol en drugs. Gebruik van alcohol en drugs is niet toegestaan en niet gedoogd. Bent u onder invloed dan kan de toegang tot het gezondheidscentrum worden geweigerd.
  • Privacy. Respecteer de privacy van patiënten en medewerkers. U mag niet zomaar foto’s of films maken in het gezondheidscentrum zonder toestemming van medewerker of andere patiënt.